ВДЪХНОВЕНИЕ

Рядкото и колекционерското

В богатата история на Mazda са създадени безброй уникални модели, в основата на които е радостта от шофирането. Тук "Историите на Mazda" отбелязват някои от тях - и тези, които ги управляват и днес.

Всяко превозно средство има естествен срок на годност, но за малцина от тях емоционалната връзка, която създават със своите собственици, може да ги превърне от полезност във вечност, поддържана сякаш завинаги чрез въртене на гаечни ключове по пътищата и гаражите по света.

В Mazda вярват, че всеки автомобил трябва да носи емоционално и физическо изживяване. Въпреки това, при тези автомобилни разновидности е вярно почти обратното. Защото само благодарение на страстното човешко усилие - емоционално и физическо - можем да се наслаждаваме на такива колекционерски автомобили. Това не са музейни експонати, обречени на живот в климатична среда и статичен поглед. Това са автомобили Мазда, които днес се движат по открит път точно по същия начин, по който са били проектирани да бъдат управлявани, когато са излезли от завода преди десетилетия - заради самото удоволствие. Добре дошли в радостта от шофирането.

 

MAZDA REPU НА BRIAN SKOTCHDOPOLE


Продаван само в Северна Америка между 1974 и 1977 г., Mazda Rotary Engine Pick Up - често съкращаван като "REPU" - се смята за един от най-забележителните автомобили на Mazda. "За мен REPU е символ на времето, когато Mazda се гордееше с роторния двигател", казва Брайън Скочдопол, който кара (а някога се е състезавал) със своя REPU от 74 г. из Албакърки, Ню Мексико. "Много съм привързан към този автомобил, тъй като той беше първото ми запознанство с роторните Мазда. Старите школи са просто малко по-специални. Сега имам няколко RX-2, RX-3 и RX-4", казва той. "Без да попадна на REPU, вероятно щях да пропусна всички тези специални автомобили." 31-годишният Скочдопол, чийто ежедневен шофьор също е Mazda RX-8, се натъква на своя вече 50-годишен REPU в Денвър, Колорадо. "Те се намират малко трудно", казва той. "Принадлежеше на собственик на магазин за ротативки и той ми показа снимки на камиона, подреден на драг пистата на Bandimere Speedway, от времето преди още да се родя."

"Все още го използвам като камион за работа в моята фирма."

БРАЙЪН СКОЧДОПЪЛ, НЮ МЕКСИКО

Въпреки това родословие, REPU все още е много силен. Според него ускорението, което осигурява роторният двигател, е "вълнуващо", а минималното накланяне на каросерията и обратната връзка при завиване имат уникалния характер на Mazda. "Все още го използвам като камион за моята работилница - Ротор Рехаб", казва той. "Ние сме специализирани в съживяването на автомобили с роторни двигатели и връщането им на пътя. Сигурен съм, че в каросерията на камиона REPU е имало стотици роторни двигатели и гуми." Що се отнася до табелката "Rotary Power" на задната му част? "Това е, за да може всички останали да знаят колко специален е той", казва Скочдопол. Сега, 50 години след дебюта на REPU, този "крал на мини камионите" остава "абсолютно фантастичен", усмихва се той. "Той ще върви вечно."

Mazda RX-4 на Ферди ван Хаут

В Холандия 41-годишният Ферди ван Хаут също има специално отношение към технологията на роторния двигател на Mazda. След като е притежавал RX-7 FC Turbo от 1991 г. и Mazda 929 от 1975 г., любовта му към тези "ротационни двигатели от старата школа" го кара да започне проект за реставрация на привличаща вниманието Mazda RX-4 от 1974 г. - кулминация от части за RX-7 и MX-5 и дори няколко, които е сглобил сам. "Аз дори не бях участникът с най-висока цена в проекта", казва той. "Но за продавача аз бях правилният човек, който да довърши работата му, като гарантира връщане към живот."

"Оженихме се в тази кола. Сега тя е голяма част от историята на живота ни."

FERDI VAN HOUT, НИДЕРЛАНДИЯ

На Ван Хаут му трябват повече от четири години, за да направи RX-4 годен за движение по пътищата, като автомобилът е подложен на пълна реставрация от нулата. Макар че това е проект, който "никога няма да бъде завършен", казва той, той не забравя да се върне при продавача и да покаже плодовете на своя труд. "Виждайки и усещайки автомобила жив, той се просълзи", казва той. "Той помнеше всяко кътче от каросерията и какво е направено."

Оттогава насам RX-4 е видял много работа, с радост се е разхождал из провинцията и, което е по-забележително, е играл ключова роля в сватбения ден на Ван Хаут. "Оженихме се в този автомобил", казва той, видимо горд. "Сега той е важна част от историята на живота ни." Ван Хаут взима RX-4 и на дни на пистата Зандвоорт - дома на холандската Гран при - с холандския клуб Hadi-Mazda, общност от ентусиасти на Mazda, които той описва като "като семейство".

Има и много външно внимание. "Не мога да отида никъде, без хората да ме снимат", казва той. "Когато ме задминават по магистралата, много хора обръщат глави и вдигат палци, всички просто обичат колата." Въпреки това произходът му остава загадка за тези, които го наблюдават как се движи с висока скорост. "Никой не знае какво е това", казва той. "Учуденият поглед, когато чуят, че е японски, е чисто злато."

Cosmo Sport на Роберто Формато

Някои казват, че има по-тясна връзка между Mazda и космическата надпревара, отколкото предполагате. Това е така, защото името и футуристичният дизайн на привличащата вниманието Mazda Cosmo Sport са повлияни от настроенията на 20-ти век, когато възхищението от космическите полети се засилваше с всеки изминал ден. "Щом видях автомобила, просто се влюбих в него", казва живеещият в Аделаида Роберто Формато, който получава ключовете на своя Cosmo Sport от 1970 г. (известен още като 110S) през 2015 г.

"Можете да видите иновациите в двигателя и в дизайна по отношение на космическата ера и дори кокпитът е вдъхновен от самолет", продължава той, доказвайки точно защо Mazda описва пилотирането на Cosmo Sport като "по-скоро летене, отколкото шофиране". Отнема повече от 18 месеца в кореспонденция с австралийски ръководител на Mazda - "Убедих го, че аз съм правилният човек, който може да закупи такъв прекрасен автомобил", казва Формато - за да притежава един от едва 1176-те автомобила, произведени някога в света. Сега това е една от над 50-те Мазда, които Формато е притежавал през живота си: първата му е 121 Coupe от 1976 г., настоящата - Mazda3, а най-старата - триколесен камион T600. Днес Cosmo Sport остава златното дете и с основание печели наградата за опазване на залива до Бърдууд през 2023 г. "Обичам да запазвам всичко, което мога", казва той. "Съдиите се влюбиха в него. Те признаха важността на Cosmo и детайлите, които го правят толкова специален." Почти 10 години собственост по-късно, това ниво на опазване изисква смесица от "удоволствие и болка", казва той, но това все още не го е накарало да се върне на земята. "Автомобилите не са нищо без някаква история и истории."

Mazda RX-7 (FD3S) Type RZ на Anika Thorén

На около 16 000 километра от нас, в австралийския Голд Коуст, се развива друга подобна история. Аника Торен, ентусиаст на Mazda, работи усилено по своята Mazda RX-7 (FD3S) Type RZ от 2001 г. - една от едва 325 в Австралия. "Хората ми казват, че това е една от най-чистите RX-7, които някога са виждали", казва тя, която я е купила след две години търсене навред и на шир по света. "Тя е номер 245 от 325, тъй като Mazda произвежда RZ само седем месеца."

"Когато умра, ще бъда погребан в нея."

АНИКА ТОРЕН, АВСТРАЛИЯ

За Thorén RX-7 (който оттогава носи прякора "Feisty") е катализатор на спомени за цял живот, създадени с местните общности. "Самият ротационен двигател е създал такава страстна общност, която се разбира и уважава взаимно", казва тя. "Освен това организирам събитие, наречено "Ден на Седемте" в региона на Бризбейн, което се превърна в нещо като световен празник".

След като притежава RX-7 FD в продължение на седем години, Thorén усилено работи върху подчертаването на формата на автомобила, включително вентилиран капак, ковани джанти и детайли от карбон - въглеродни влакна. Това е горещ билет. "Хората ме питат дали някога ще я продам, а аз им отговарям, че ще бъда погребан в нея. Абсолютно обожавам този автомобил", казва тя. "Само Mazda би имала смелостта да направи нещо толкова различно."

СПОДЕЛЯНЕ НА ИСТОРИЯТА
fb 1   linkedin 1   x

ВДЪХНОВЕНИЕ НА БОРДА

Открийте какво прави Mazda марка като никоя друга: уникална, изразителна, индивидуална. Събрали сме някои от най-вдъхновяващите материали за това какво се влага в нашите автомобили, както и къде могат да ви отведат те. Готови ли сте да се качите на борда?

35 ГОДИНИ MAZDA MX-5

MX-5 е създаден, за да бъде - и със сигурност си остава такъв 35 години по-късно - забавен и невзрачен спортен автомобил с много индивидуалност, който се радва на признание по целия свят.

Научете повече
ПЪТЯТ КЪМ ХАКОНЕ

Избягвайки от шумния метрополис Токио, Mazda Stories отвежда многофункционалната Mazda CX-5 в една от най-известните горещи точки за шофиране в Япония.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
ПЪТЯТ КЪМ ЗАНАЯТЧИЙСТВОТО

Мароко е вълшебно място, където номадските берберски традиции се срещат и приемат влияния от цял свят - култура, която цени майсторската изработка, както стара, така и нова. С Mazda CX-60 пътуваме по криволичещи пустинни пътища през спиращи дъха пейзажи до културния епицентър: Маракеш.

Научете повече
Занаятчиите на Амалфийското крайбрежие

Историята на занаятчийството на Амалфийското крайбрежие в Италия е дълбока, а общността от занаятчии, които работят там, се отличава с всеотдайност, упоритост и дух на предизвикател.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
Човешката хармония в движение

Инженерната философия ActivSync на Mazda поставя благосъстоянието ви над всичко останало.

Научете повече
Храмът Рьоанджи

Храмът Рьоанджи се намира в Киото, Япония, и служи като място, където посетителите могат да се посветят на самоанализ, но и да се възхитят на чистата естетика на традиционната японска архитектура и дизайн.

Научете повече
Изработване на японски ножове

Село Такефу е известно със своите ножове и е дом на общност от майстори, които са се обединили в една обща цел: да правят най-добрите ножове в света...

Научете повече
Съвършенство с човешко докосване

В Mazda съвършенството е с човешко докосване. Нашите занаятчии Takumi създават и усъвършенстват предметите на ръка, докато всеки детайл не стане точен. За да осъществим тази идея за майсторство, ние се приближихме - наистина отблизо. От глинени модели до боядисване - сътрудничеството с Macrofying приближава малките неща, които правят нашите автомобили толкова специални. Открийте Mazda така, както не сте я виждали досега: под микроскоп.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
Японски лакирани предмети

През хилядолетието производството на предмети от уруши се е превърнало от традиционни занаяти във форма на сериозно изкуство, прославено заради използването на естествени и дълготрайни ресурси.

Научете повече
ИГЛИ

Скромната игла за шиене, първоначално използвана от самураите в битка, днес е синоним на съвременния град Хирошима и има своята история на произход.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ